
Content marketing a działania email marketingowe
- Posted by BizPress
- On
- 0 Comments
- Content marketing, email marketing
Liczne zmiany w sposobie działania algorytmów Google, sprawiają że konieczne jest nieustanne trzymanie ręki na pulsie i modyfikowanie postępowania. Ma to również wpływ na dobór wyników w SERP. Teraz odczuwamy duży nacisk na działania contentowe, które stają się istotnym czynnikiem wpływającym na widoczność i obecność marki w sieci. W związku z tym w wielu firmach osoby zajmujące się marketingiem, muszą obecnie przykładać dużą wagę i poświęcać czas zarówno na tworzenie treści, jak i na jej odpowiednią dystrybucję. W sytuacji jeśli na Twojej stronie pojawiają się osoby, mogące być potencjalnymi klientami, nie warto z pewnością marnować wysiłku, jaki wkładamy w jej pozycjonowanie. Tutaj dobrym sposobem będzie wykorzystanie e-mail marketingu, w celu podjęcia dalszej interakcji z klientami.
Jakie funkcje ma content marketing?
Pierwszą z nich niewątpliwie jest rozpowszechnianie wartościowych treści, które zainteresują naszego odbiorcę, a więc ważne jest również zyskanie jego uwagi. Trzecią istotną funkcją jest nakłonienie potencjalnego klienta do reakcji, czyli zaangażowania się. Działania takie mają na celu uzyskanie maksymalnych możliwych wyników konwersji. Poczta mailowa jest w dalszym ciągu jednym z najskuteczniejszych i najpopularniejszych kanałów służących do komunikowania się online. Jednocześnie stanowi ona nośnik danych i informacji, który wręcz idealnie pasuje na element kampanii content marketingowej. Jeśli więc w sposób efektywny i odpowiedni połączymy oba posiadane narzędzia, to zbudujemy bazę mailingową, a następnie rozpoczniemy przygotowywanie naszych potencjalnych klientów do przeprowadzenia pierwszych zakupów – działania takie nazywa się lead nurtingiem.
Budowanie bazy mailingowej na potrzeby content marketingu
Osoby zajmujące się marketingiem w sieci, nieustannie pracują nad tym, aby ich baza mailingowa się poszerzała. Wybierają rozmaite możliwości, które pomagają im nakłonić nowych internautów, aby zapisali się na ich listę. Pośród metod cieszących się największą popularnością wymienia się przede wszystkim zbieranie zapisów w czasie dokonywania zakupów, konkursy i kuszenie okazjami czy rabatami, bądź też dostęp do treści premium.
Bardzo często internauci niechętnie decydują się na pozostawienie swojego adresu mailowego. Zapisanie się na listę musi więc wiązać się dla nich z czymś wartościowym, z uzyskaniem konkretnej korzyści. W związku z tym możemy śmiało stwierdzić, że adresy e-mail i stworzenie ich bazy to towar niezwykle cenny.
Najskuteczniejszym sposobem na pozyskanie kolejnej osoby, która zapisze się do mailingu, jest zagwarantowanie czegoś, co stanowi dla niej rozwiązanie problemu. W codziennym życiu zdecydowanie szybciej podejmiemy decyzję o skorzystaniu z opcji, która gwarantuje nam uniknięcie bólu, niżeli z takiej która daje wymierne korzyści. Tak działają nasze naturalne mechanizmy bólowe. Tak więc problem naszego potencjalnego klienta jest jego bólem, a my musimy postarać się dostarczyć jak najlepsze rozwiązanie, które doprowadzi do jego usunięcia.
W pierwszej kolejności musisz określić, co jest problemem Twojego klienta i dokładnie go określić, zidentyfikować. W kolejnym kroku skupiamy się na skrupulatnym opisaniu problemu, wymieniamy również towarzyszące mu emocje oraz możliwe skutki, jeśli nie dojdzie do skutecznego rozwiązania problemu. Na koniec prezentujemy swojego rozwiązanie dla danego „bólu”, ważne jest jednak aby opisać je z zastosowaniem języka korzyści.
W taki sposób zaplanujesz i stworzysz odpowiednią formułę, która będziesz mógł z powodzeniem wykorzystywać w przypadku każdej stworzonej przez siebie treści i skutecznie zbierać nowych subskrybentów.
Kuszenie treścią
Z pełnym przekonaniem można stwierdzić, że kuszenie potencjalnego klienta wartościową treścią jest praktyką wysoce opłacalną. W tej kategorii pojawia się wiele odmian, a pośród nich ebooki, case study, raporty, e-kursy, webinaria, czy przewodniki. Udostępnienie takich treści może odbywać się w zamian za podanie adresu e-mail i zapisanie się na listę. Tego rodzaju treści nazywane są opt-in, a ich podstawową funkcją jest doprowadzenie do rozwiązania problemu potencjalnego subskrybenta – to skłoni go do pozostawienia swoich danych i zapisania się do bazy mailingowej. Aby dowiedzieć się czy nasza przynęta odpowiednio skusi osoby odwiedzające naszą stronę, warto wykorzystać funkcję celów w Google Analytics. Dzięki temu narzędziu idealnie określimy intencje oraz zachowania osób, które odwiedzają naszą stronę.
Jednak to nie koniec działań, jakie powinny być w tym zakresie podejmowane. Warto również bacznie obserwować i analizować blogi tematyczne, śledzić działania jakie podejmuje konkurencja oraz odwiedzać popularne fora branżowe. W ten sposób możemy być stale na bieżąco z problemami i pytaniami, jakie pojawiają się pośród Twoich klientów. Już na etapie Call to Action warto wyraźnie podkreślić, że zależy Ci na udzieleniu skutecznej pomocy. Spróbuj zachęcić do kliknięcia wykorzystując język korzyści.
Rozwinięcie treści
Rób listę najpopularniejszych postów, wpisów, artykułów. W kolejnym kroku zajmij się tworzeniem dodatkowych treści, które będą stanowić kontynuację, rozwinięcie danego tematu. Twoi czytelnicy już raz się nim zainteresowali, więc z pewnością chętnie będą kontynuować lekturę. Jednocześnie doprowadzisz do zaspokojenia ich potrzeby oferując więcej. Jeśli tworzenie dodatkowych treści nie wchodzi w grę, możesz spróbować wykorzystać nawiązanie do tego, że odwiedzający przeczytał Twój tekst, więc z pewnością chętnie otrzyma informację, o nowych, które się pojawią w formie maila.
Treść tworzona przez użytkowników
Jeśli posiadasz już pewne grono zadowolonych klientów, zadbaj aby mogli się wypowiadać. Po zakończeniu transakcji, niech do Twoich klientów dociera autoresponder z prośbą o dokonanie oceny przedmiotu lub usługi, jaka została nabyta. Odpowiedzi, które będą napływać publikuj na swojej stronie internetowej. Dzięki temu przyciągniesz kolejnych potencjalnych klientów, którzy dzięki potwierdzeniu od innych użytkowników uznają, że pochodzące od Ciebie newslettery z pewnością warto czytać.
Treść do kampanii e-mailowych
Jeśli tworzona przez Ciebie baza mailingowa jest już na bardzo zaawansowanym etapie, to masz możliwość rozpoczęcia wykorzystywania potencjału jednego z najpotężniejszych osobistych kanałów marketingowych, czyli właśnie e-maila. Jeśli będziesz przesyłać treści odpowiednio dopasowane do potrzeb Twoich odbiorców, to z pewnością skutecznie zbudujesz z nimi długotrwałą relację.
Profesjonalizm od pierwszych chwil
Zadbaj, aby Twoi odbiorcy tuż po zapisaniu się do mailingu otrzymywali autorespondera z powitaniem. W ten sposób tworzysz dobre pierwsze wrażenie, którym istotnie zapiszesz się w pamięci odbiorcy i będzie ono miało wpływ na waszą dalszą współpracę. Mail z potwierdzeniem rejestracji jest niezwykle istotny, bo właśnie na nim Twój potencjalny klient skupia najwięcej uwagi z czasie całej waszej korespondencji. Warto więc zwrócić na siebie dodatkowo uwagę, umieszczając w wiadomości rabat lub gratis, np. w postaci darmowej treści. Wówczas zostaniemy lepiej zapamiętani. Wysłanie maila powitalnego pozwala również uniknąć oznaczenia wiadomości pochodzących od Ciebie jako spam – odbiorca może tak zrobić jeśli zapomni, że zapisał się do newslettera. Tak więc już mail powitalny jest podstawą budowania relacji w e-mail marketingu.
Wartościowa treść
Aby Twoja treść reprezentowała sobą odpowiednią wartość dla odbiorców musi być dobra. Z kolei marketing za pośrednictwem maila będzie skuteczny jeśli zostanie skierowany do właściwych osób, w odpowiednim czasie. W związku z tym należy dopasować działania marketingowe do potrzeb konsumentów oraz ich zmieniających się zachowań. Wychodzące od Ciebie wiadomości muszą więc trafiać w odpowiedni segment rynku, ale powinny być również we właściwy sposób spersonalizowane, aby wzbudzać zainteresowanie i przynosić wymierne rezultaty.
Segmentację wykorzystaj również w swojej liście mailingowej. To w jaki sposób tego dokonasz, uzależnione jest od informacji, jakie posiadasz. Przykładowo, jeśli subskrybenci podali Ci wiek, imię i adres mailowy, to możesz ich dzielić ze względu na płać, przedział wiekowy itd. Najlepsze rezultaty jednak z pewnością można osiągnąć analizując wcześniejszą historie zakupową i dopasowując mailing i propozycje do konkretnych upodobań, zainteresowań czy problemów.
Warto również korzystać z możliwości oferowanych przez systemy służące do e-mail marketingu – Google Analytics czy dedykowane kody trackingowe. Informacje, jakie uzyskasz pozwolą Ci automatycznie reagować na działania potencjalnych klientów na Twojej stronie i lepiej dopasowywać ofertę. W tym celu korzystaj również z całej wiedzy, jaką posiadasz na temat klienta. Z pewnością widząc oferty ukierunkowana dla siebie będzie chętniej wracał na Twoją witrynę.
Mail to wstęp
To co chcesz przekazać klientowi powinno rozpoczynać się w mailu, w taki sposób aby wzbudzić jego zainteresowanie, a ciąg dalszy i szczegółowe informacje umieść dopiero na landing page, na które klient będzie wówczas musiał przejść. W ten sposób zyskasz większą szansę na to, że klient ukończy akcję, jakiej od niego oczekujesz. Istotna jest tu również spójność pomiędzy tekstem znajdującym się w mailu, a tym na landing page, aby klient dokładnie widział gdzie i dlaczego się znajduje. To kolejny element wpływający na to czy klient zdecyduje się na skorzystanie z naszej oferty.
Staraj się nie nadużywać namawiania do sprzedaży. Zastosuj w przesyłanych wiadomościach funkcję informacyjną. Zawieraj w nich tekst, który może dawać potencjalnym klientom przydatne informacje i twórz sytuacje sprzyjające nabyciu Twoich towarów. W ten sposób nie zrazisz do siebie klientów, nie zanudzisz ich i nie zirytujesz, dzięki czemu chętniej będą czytać wiadomości, robić zakupy i nie wypiszą się z listy.
Łącz działania content marketingowe z e-mail marketingowymi w ten sposób zyskasz rozpoznawalność i nawiążesz długotrwałą relację ze swoimi odbiorcami. Jednocześnie nie tylko sprawisz, że będą oni chętniej pojawiać się na Twojej stronie, ale również stworzysz grupę powracających i konwertujących klientów.