Jak zmierzyć skuteczność działań content marketingowych
- Posted by BizPress
- On
- 0 Comments
- Content marketing, Jak zmierzyć skuteczność działań content marketingowych
Jak zmierzyć skuteczność działań content marketingowych. Content Marketing nie jest wynalazkiem naszych internetowych czasów, jest to powielenie dobrze sprawdzonej metody pozyskiwania nowych klientów za pomocą promocji treści. Głównym zadaniem promocji treści jest poszerzanie informacji o usłudze lub produkcie oraz przedstawianiu firmy lub osoby, która napisała określony artykuł jako specjalisty w tej dziedzinie.
Content Marketing to działania, polegające na stworzeniu i publikacji wartościowych artykułów , spójnych oraz istotnych z punktu widzenia zdefiniowanych uprzednio odbiorców.
Napisanie ciekawego i merytorycznego artykułu wymaga poświecenia czasu oraz wiedzy fachowej na dany temat, wiec logicznym jest zapytanie, jak taki artykuł może się przełożyć na korzyści biznesowe?
Poruszane tematy
- Jak zmierzyć skuteczność działań content marketingowych Czy działania content marketingowe się opłacają i są skuteczne?
- Liczba unikalnych użytkowników (UU)
- Średni czas spędzony na stronie – zachowanie użytkownika na stronie
- Szerowanie i linki przychodzące
- Jest to najczęściej suma wszystkich aktywności PR-owych: artykuły, notki prasowe, linkowanie do strony www, social media, udostępnienia. Pomocne w pomiarze wyników tych działań mogą być narzędzia monitoringu internetu, takie jak Brand24 czy Newspoint. Komentarze i interakcje
- Pobrania materiałów edukacyjnych
- Liczba odbiorców
- Cost Per Click & Cost Per Lead
- Pozyskiwanie ruchu do strony (ruchu bezpłatnego)
- Mierzenie wartości biznesowej danej publikacji
- Jak zwiększyć ruch organiczny do strony internetowej?
- Konwersje są zdecydowanie najważniejsze
- Co zrobić, aby zwiększyć konwersję w swoim sklepie internetowym?
- Jak często mierzyć wskaźniki efektywności?
- Podsumowanie
Jak zmierzyć skuteczność działań content marketingowych
Czy działania content marketingowe się opłacają i są skuteczne?
Content Marketin podobnie jak PR – nie jest bezpośrednim narzędziem sprzedaży. Mimo że nie jest to kampania reklamowa czy PR-owa, można w Content Marketingu zastosować wskaźnik efektywności KPI, którym posługują się wspomniane branże.
KPI to określony na początku kampanii cel lub wynik jaki chcemy osiągnąć za pomocą prowadzonych działań. KPI pokaże nam, czy wszystko udało się zrealizować i z jakim skutkiem.
Przygotowując artykuł na temat jakiegoś zagadnienia, chcemy aby ten artykuł trafił do jak najbardziej szerokiego kręgu osób, zainteresowanych daną dziedziną.
Poniższe współczynniki KPI wskażą nam jak i co mamy mierzyć, aby stwierdzić czy nasz plan się udał:)
Liczba unikalnych użytkowników (UU)
Najbardziej miarodajną oceną, czy nasz artykuł trafił do szerokiego grona odbiorców są dane pochodzące z Google Analytics – pokazujące nam ile osób weszło na stronę www z danym artykułem. (patrz obrazek poniżej).
Zacznijmy od tego, że aby treść artykułu pojawiała się w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytanie, musi zostać prawidłowo zindeksowane przez Google. Roboty Google przeskanują naszą treść i zdecydują na jakiej pozycji określony artykuł będzie prezentowany użytkownikowi w momencie gdy szuka on tego tematu. Istnieje wiele technik pozycjonerskich, dzięki którym można pomóc wyszukiwarce w wypromowaniu naszej treści względem podobnych treści, ale pochodzących z innych serwisów.
- Chcesz wypromować swoja treść , ale nie wiesz jak to zrobić ?
- Zgłoś się do nas.
Google monitoruje na bieżąco prezentowane użytkownikom treści i jeśli nasz artykuł jest czytany, użytkownik spędza na stronie odpowiednia ilość czas, są to sygnały, że artykuł spełnia oczekiwania użytkowników. Im wartościowsza dla klientów treść, tym większa liczna odsłon strony. Im bardziej content odpowiada na potrzeby użytkowników, tym ich wizyta jest dłuższa. To bardzo ważne – wskaźnik UU powinno się analizować przy uwzględnieniu średniego czasu spędzonego na stronie oraz w zestawieniu ze wskaźnikiem odrzuceń. W ten sposób możemy dopiero określić, jak prezentuje się popularność naszej strony.
Na poniższym obrazku, przedstawiona dane z Google Analitycs na temat jednego z naszych artykułów.
Jak interpretować te dane?
- Po zadaniu zapytania do Wyszukiwarki Google, Wyszukiwarka wyświetliła listę stron, które zdaniem Wyszukiwarki mogą dostarczyć odpowiedź na nasze pytanie.
- Odsłony – wyrażanie widać, że w danym okresie czasu mieliśmy 1323 odsłony artykułu w wyszukiwarce (to znaczy, że ktoś zadał do wyszukiwarki pytanie np: Ile kosztuje publikacja artykułu sponsorowanego” w odpowiedzi Wyszukiwarka Google zaproponowała naszą stronę.
- Unikalne odsłony – ten parametr pokazuje nam liczbę unikalnych (pojedynczych) odsłon naszej strony dla jednej sesji.
Ile kosztuje publikacja artykułu sponsorowanego.
Kolumna wejścia pokazuje konkretną liczbę użytkowników, którzy po wyświetleniu naszej strony w Wyszukiwarce Google – weszli na naszą stronę i zapoznali się z treścią artykułu. Czyli w naszym przypadku 414 osób zapoznało się z naszym artykułem, spędzając na nim średnio 21 sekund. 9,18% z 414 czyli około 40 osób stwierdziło, że nasz artykuł nie spełnia ich wymagań i wyszło ze strony.
- Co zrobić, aby tych 414 użytkowników skonwertować na klientów?
Średni czas spędzony na stronie – zachowanie użytkownika na stronie
Ten wskaźnik pozwala ocenić wartość publikowanej treści w oczach internautów. Krótki czas pobytu użytkownika na naszym serwisie to sygnał, że treści są dla czytelników niejasne bądź po prostu nieinteresujące, więc należałoby je zmienić. O tym samym mówi współczynnik odrzuceń, czyli bounce rate.
Szerowanie i linki przychodzące
Pokazuje, czy generowane treści spotykają się z zainteresowaniem i zaangażowaniem odbiorców w obrębie strony www i social mediów. Dają ponadto obraz tego, jakie treści są przez odwiedzających najwyżej cenione, zbierają najwięcej komentarzy i udostępnień. Dzięki temu łatwiej jest określić dalszą strategię działań Content Marketingowych.
Pobrania materiałów edukacyjnych
Szczególne zastosowanie pobrań przydatne jest podczas prowadzenia działań edukacyjnych (raporty, e-booki) oraz rozrywkowego (aplikacje, widżety). Mierzy popularność oraz wartość opublikowanego materiału oraz to, czy użytkownicy przekazują informacje dalej w drodze marketingu szeptanego.
Liczba odbiorców
Strategia Content Marketingowa często zakłada tworzenie społeczności, czyli grupy osób, które są przychylnie nastawione do stworzonego materiału (treści, filmu) jego wartości. Obserwujący naszą stronę czy abonenci stanowią najważniejszą część czytelników, bo to właśnie oni prowadzą aktywne dyskusje, są swego rodzaju ambasadorami marki, na których można zbudować dalszą strategię działań promocji treści.
Cost Per Click & Cost Per Lead
Chociaż CPC i CPL dotyczą głównie Performance Marketingu, równie dobrze można je wykorzystać w działaniach Content Marketingowych. Przykładowo: udostępniając raport, możemy uzyskać CPL przy promocji zapisu na landing page.
Pozyskiwanie ruchu do strony (ruchu bezpłatnego)
Dzięki publikacji wartościowych materiałów na swojej stronie, zwiększamy liczbę użytkowników odwiedzających nasz serwis, bez użycia płatnych form reklamowych.
Mierzenie wartości biznesowej danej publikacji
Gdy już zmierzymy ile osób weszło na stronę z artykułem, jak dowiemy się ile czasu spędzili czytając nasz wpis, dochodzimy do słusznego pytania, które brzmi.
- Czy dany artykuł dostarczył nam wartość biznesową w postaci nowych zamówień usługi lub zakupu produktów?
- Czy dany artykuł zarobił na siebie?
Jak to zmierzyć?
- Publikujmy artykuł lub ofertę na temat usługi, produktu i mierzymy ilość wejść na tą stronę z ruchu organicznego.
- W tym samym czasie uruchamiamy płatne metody pozyskania ruchu do danego artykułu lub oferty za pomocą np: Google Ads
- Mierzmy za pomocą Google Analytics ilość wejść z ruchu organicznego oraz ilość wejść z ruchu płatnego pozyskanego z Google Ads.
- Dzielimy kwotę wydaną przez ilość wejść z ruchu płatnego (345 wejść / 100 zł = 3,45 zł)
- 3,45 zł jest kwotą jaką wydaliśmy na pozyskanie jednego wejścia na naszą stronę z kampanii płatnej Google Ads
Obliczenie wartości pozyskanego ruchu z ruchu organicznego
- Kampania reklamowa mająca na celu pozyskanie klientów do hotelu była prowadzona bezpośrednio na stronę z ofertą na frazę „majówka 2019”
- Na poniższym obrazku widać, że fraza „majówka 2019” wygenerowała nam 494 kliknięcia, koszt to 118,71 zł czyli 24 grosze za wejście na stronę.
- Koszt pozyskania jednego użytkownika to 24 grosze.
Wartość ruchu organicznego pozyskanego za pomocą treści na stronie www (bezpłatnego)
- Poniższy obrazek pokazuje nam ilość wejść z ruchu organicznego (bezpłatnego) na tą samą stronę na którą był prowadzony ruch płatny związany z majówką 2019.
- Na stronę z opisem oferty „Majówka 2019” weszło z ruchu organicznego 3810 nowych użytkowników X 0,24 = 914,4.
- 914, 4 zł tyle jest wart bezpłatny ruch organiczny.
W jaki sposób będziemy chcieli mierzyć skuteczność działań Content Marketingowych zależy od celów jakie sobie postawimy. Aczkolwiek przedstawiona przeze mnie metoda pokazuje, że warto inwestować w Content Marketing.
Nasuwa się pytanie;
Jak zwiększyć ruch organiczny do strony internetowej?
Na to pytanie jest wiele odpowiedzi, jeśli chcesz ją poznać zapraszamy do kontaktu.
Konwersje są zdecydowanie najważniejsze
Większość wymienionych wskaźników dotyczy procesów, które stanowią etapy na drodze do realizacji głównych celów biznesowych. Niektóre z nich, np. liczba polubień lub udostępnień może świadczyć o jakości i popularności Twojego contentu, jednak nie zawsze przekłada się bezpośrednio na liczbę aktywnych klientów.
Kluczowym wskaźnikiem skuteczności wszystkich działań marketingowych (w tym content marketingowych) jest wskaźnik konwersji czyli ich bezpośredni wpływ na zwiększenie sprzedaży.
Co zrobić, aby zwiększyć konwersję w swoim sklepie internetowym?
- Zwiększać ruch klientów od strony internetowej.
- Dbać o techniczną poprawność serwisu (szybkość ładowania się strony), poprawnie działający koszyk zakupów.
- Prezentować ofertę w sposób atrakcyjny.
- A przede wszystkim stale prowadzić działania marketingowe.
Jak często mierzyć wskaźniki efektywności?
Aby obserwować skuteczność działań content marketingowych należy regularnie mierzyć wskaźniki wydajności. Wybierz konkretny dzień, w którym będziesz mieć czas na sprawdzenie ich wartości oraz analizę wyników.
Jedną z najczęściej stosowanych praktyk jest sprawdzanie statystyk raz w miesiącu. Dzięki temu będziesz mógł szybko ocenić efektywność krótko i długoterminowych działań. Comiesięczny raport pozwoli również na efektywny monitoring skuteczności strategii content marketingowej oraz jej bieżącą optymalizację.
Podsumowanie
- Najlepszą metodą do mierzenia postawionych celów jest analityka internetowa, którą bezpłatnie dostarcza nam Google Analytics oraz wskaźniki czysto biznesowe np: telefony i zapytania ofertowe złożone bezpośrednio ze strony z danym artykułem,
- Jeśli cel został spełniony, to możemy stwierdzić, że nasze działania są skuteczne.
W jaki sposób sprawdzasz skuteczność swoich działań content marketingowych? Które wskaźniki jakości liczą się najbardziej w Twojej branży? Jak często dokładnie analizujesz wyniki strategii marketingowej? Podziel się z nami swoją opinią w komentarzach.
Zobacz również:
0 Komentarze