Marketing szeptany, (buzz marketing) czyli technika marketingu polegająca na „szeptaniu” konsumentowi (potencjalnemu klientowi) o zaletach danego produktu lub usługi.
Jakie są efekty marketingu szeptanego?
Marketing szeptany wywołuje pozytywne reakcje konsumentów na dany produkt, usługę lub markę. Podsuwamy konsumentowi powody, bodźce do rozmów o produkcie, usłudze lub marce. Ułatwiamy im wypowiedzi, konwersacje i zachęcamy do opinii.
Na czym polega marketing szeptany?
Marketing szeptany to dawanie wartości użytkownikowi w sieci (komentarz, porada, poradnik, wyjaśnienie, porównanie…), przez co marka lub produkt jest bardziej widoczna dla użytkownika (nawiązanie w przekazywanej wartości), który sam decyduje czy warto podążyć drogą wskazaną przez szeptanie, aż do decyzji zakupowej.
Jakie są cele marketingu szeptanego?
- kreowanie i utrwalanie marki w społecznościach internetowych
- działania przynoszące naturalne pozytywne opinie od konsumentów w serwisach społecznościowych,
- działania mające na celu konfrontację z negatywnymi opiniami występującymi w internecie,
- wychodzenie naprzeciw potrzebom klientom,
- wyszukiwanie klienta zainteresowanego danym produktem.
Marketing szeptany zajmuje się stworzeniem impulsu, który skłoni określoną grupę ludzi do rozmowy o danej marce lub do rozpowszechniania informacji w inny sposób. Głównym medium jest w tym przypadku komunikacja prywatna, czyli jedno z najbardziej wiarygodnych mediów, które omija coraz słabiej zauważalne tradycyjne media reklamowe.
Szereg działań związanych z przekazywaniem treści reklamowych w ramach nieoficjalnych, swobodnych kontaktów między ludźmi. Nośnikiem informacji marketingowej może być każda rozmowa, anegdota, plotka, legenda miejska, rekomendacja (wprost lub nie wprost), a także wpis, wideo, status lub komentarz w Internecie.
Ten rodzaj marketingu wyróżnia się dobrowolnym i uczciwym przekazem. Konsumenci nie czerpią korzyści finansowych z rozpowszechniania treści. Jeśli zaś świadomie biorą udział w kampanii marketingu szeptanego, to nie ukrywają tego faktu.
Do szerokich zadań marketingu szeptanego należą również wydarzenia i komunikaty kreowane w celu przyciągnięcia uwagi dziennikarzy i stworzenia buzzu (czyli medialnego szumu).
Rodzaje marketingu szeptanego
- evangelist marketing – metoda budująca u klienta silną identyfikację z promowanym produktem, w związku z tym klient poleca produkt innym osobom i zachęca do korzystania z oferty firmy;
- marketing wirusowy – tworzy atrakcyjne przekazy, które szybko rozprzestrzeniają się w sieci. Przykładem mogą być memy (zabawne obrazki z podpisami), które internauci przesyłają sobie nawzajem, co sprawia, że dociera on do ogromnej ilości osób. Oczywiście musi on budzić pozytywne skojarzenia z marką. Dobrze stworzona kampania wirusowa nie ma znamion reklamy, a jej przekaz nie jest nachalny;
- trendsetting – jest to promowanie produktu poprzez stanowienie trendów i promowanie ich jako coś co klient będzie chciał naśladować, mieć;
- casual marketing – to działania wspierające główne działania marketingu szeptanego;
- cause marketing – wpieranie grup i akcji społecznych w celu zbudowania pozytywnego wizerunku marki;
- product seeding – udostępnianie produktów (np. w formie próbek) osobom o wpływach opiniotwórczych;
- brand blogging – rozwiązania mające na celu wykorzystanie blogów do promocji produktów, często łączone z trendsettingiem;
- community marketing – ta forma powinna być starannie przygotowana, polega na promowaniu na grupach, forach i w fanclubach produktów firmy i wywoływaniu dyskusji na temat promowanych produktów i usług.
Dlaczego marketing szeptany jest tak skuteczny?
W marketingu szeptanym wykorzystuje się wypowiedzi oparte o doświadczenie użytkowników produktów. A jak wykazują badania ponad 90% nabywców przed zdecydowaniem się na konkretny produkt szuka opinii innych użytkowników i to właśnie ich rekomendacjami się kieruje.
Właśnie dlatego z marketingiem szeptanym najczęściej możemy spotkać się na forach internetowych, portalach społecznościowych, a także na stronach sklepów internetowych i porównywarek cenowych. Najważniejsze zalety marketingu szeptanego w Internecie to:
- wysoka wiarygodność wśród klientów;
- stopniowe budowanie pozytywnego wizerunku marki;
- możliwość poznania rynku, co minimalizuje straty w przypadku błędnego oszacowania zapotrzebowania;
- długofalowe efekty kampanii marketingowych;
- pozyskanie ruchu użytkowników do promowanej strony – odnośniki do strony pozostawione w miejscach dyskusji o firmie lub produkcie,
- niskie koszty przy bardzo dużym zasięgu reklamy.
Podstawowe etapy działania w kampaniach marketingu szeptanego
- przygotowanie bazy medialnej – na tym etapie należy spisać portale, strony oraz fora internetowe, które związane są z tematyką promowanego produktu, tak by akcja odniosła jak najlepsze skutki.
- przygotowanie działań – na tym etapie należy rozplanować działania, kampanię marketingową, treści oraz przygotować harmonogram umieszczenia wpisów na forach i portalach społecznościowych;
- przygotowanie zespołu;
- przeprowadzenie kampanii.
Jak odpowiedni przygotować się do przeprowadzenia marketingu szeptanego w internecie?
Oto najważniejsze zasady przygotowania kampanii szeptanej:
- autor wpisów powinien mieć konto z odpowiednią historią na forum lub blogu – już pierwszy wpis z reklamą może nie zbudować zaufania, wręcz przeciwnie;
- posty muszą być związane z tematyką promowanego produktu;
- nie wolno kopiować tematów na forum lub sztucznie odświeżać wątki;
- warto dobrze poznać zasady i regulamin konkretnego forum, profilu, bloga, grupy;
- nie stosujmy tzw. „anchorów”
- osoba, która prowadzi akcję powinna czynnie uczestniczyć w życiu forum;
- we wpisach nie należy „koloryzować” i przekłamywać, lepiej podawać tylko najistotniejsze fakty oraz umieszczać linki do artykułów i konkretnego działu sklepu, a nie do strony głównej firmy.
Najczęściej pojawiające się błędy
W marketingu szeptanym bardzo łatwo o błędy. Oto najczęściej popełniane wpadki:
- niepoprawny język;
- niezaznajomienie się z tematyką i promowanym produktem;
- zaczynanie dyskusji na forum od postów reklamowych;
- publikowanie postów na nieodpowiednich stronach (nieindeksowanych w Google, mało odwiedzanych lub spamowych);
- zakładanie nowych wątków bez sprawdzenia forum, kopiowanie wpisów o tej samej streści w wielu miejscach;
- umieszczenie wpisów odbiegających od tematyki strony.