Publikacja artykułów sponsorowanych

Marketing szeptany

Marketing szeptany, (buzz marketing) czyli technika marketingu polegająca na „szeptaniu” konsumentowi (potencjalnemu klientowi) o zaletach danego produktu lub usługi.

Jakie są efekty marketingu szeptanego?

Marketing szeptany wywołuje pozytywne reakcje konsumentów na dany produkt, usługę lub markę. Podsuwamy konsumentowi powody, bodźce do rozmów o produkcie, usłudze lub marce. Ułatwiamy im wypowiedzi, konwersacje i zachęcamy do opinii.

Na czym polega marketing szeptany?

Marketing szeptany to dawanie wartości użytkownikowi w sieci (komentarz, porada, poradnik, wyjaśnienie, porównanie…), przez co marka lub produkt jest bardziej widoczna dla użytkownika (nawiązanie w przekazywanej wartości), który sam decyduje czy warto podążyć drogą wskazaną przez szeptanie, aż do decyzji zakupowej.

Jakie są cele marketingu szeptanego?

  • kreowanie i utrwalanie marki w społecznościach internetowych
  • działania przynoszące naturalne pozytywne opinie od konsumentów w serwisach społecznościowych,
  • działania mające  na celu konfrontację z negatywnymi opiniami występującymi w internecie,
  • wychodzenie naprzeciw potrzebom klientom,
  • wyszukiwanie klienta zainteresowanego danym produktem.

Marketing szeptany zajmuje się stworzeniem impulsu, który skłoni określoną grupę ludzi do rozmowy o danej marce lub do rozpowszechniania informacji w inny sposób. Głównym medium jest w tym przypadku komunikacja prywatna, czyli jedno z najbardziej wiarygodnych mediów, które omija coraz słabiej zauważalne tradycyjne media reklamowe.

Szereg działań związanych z przekazywaniem treści reklamowych w ramach nieoficjalnych, swobodnych kontaktów między ludźmi. Nośnikiem informacji marketingowej może być każda rozmowa, anegdota, plotka, legenda miejska, rekomendacja (wprost lub nie wprost), a także wpis, wideo, status lub komentarz w Internecie.

Ten rodzaj marketingu wyróżnia się dobrowolnym i uczciwym przekazem. Konsumenci nie czerpią korzyści finansowych z rozpowszechniania treści. Jeśli zaś świadomie biorą udział w kampanii marketingu szeptanego, to nie ukrywają tego faktu.

Do szerokich zadań marketingu szeptanego należą również wydarzenia i komunikaty kreowane w celu przyciągnięcia uwagi dziennikarzy i stworzenia buzzu (czyli medialnego szumu).

Rodzaje marketingu szeptanego

  • evangelist marketing metoda budująca u klienta silną identyfikację z promowanym produktem, w związku z tym klient poleca produkt innym osobom i zachęca do korzystania z oferty firmy;
  • marketing wirusowy – tworzy atrakcyjne przekazy, które szybko rozprzestrzeniają się w sieci. Przykładem mogą być memy (zabawne obrazki z podpisami), które internauci przesyłają sobie nawzajem, co sprawia, że dociera on do ogromnej ilości osób. Oczywiście musi on budzić pozytywne skojarzenia z marką. Dobrze stworzona kampania wirusowa nie ma znamion reklamy, a jej przekaz nie jest nachalny;
  • trendsetting jest to promowanie produktu poprzez stanowienie trendów i promowanie ich jako coś co klient będzie chciał naśladować, mieć;
  • casual marketing – to działania wspierające główne działania marketingu szeptanego;
  • cause marketing – wpieranie grup i akcji społecznych w celu zbudowania pozytywnego wizerunku marki;
  • product seeding udostępnianie produktów (np. w formie próbek) osobom o wpływach opiniotwórczych;
  • brand blogging – rozwiązania mające na celu wykorzystanie blogów do promocji produktów, często łączone z trendsettingiem;
  •  community marketing – ta forma powinna być starannie przygotowana, polega na promowaniu na grupach, forach i w fanclubach produktów firmy i wywoływaniu dyskusji na temat promowanych produktów i usług.

Dlaczego marketing szeptany jest tak skuteczny?

W marketingu szeptanym wykorzystuje się wypowiedzi oparte o doświadczenie użytkowników produktów. A jak wykazują badania ponad 90% nabywców przed zdecydowaniem się na konkretny produkt szuka opinii innych użytkowników i to właśnie ich rekomendacjami się kieruje.

Właśnie dlatego z marketingiem szeptanym najczęściej możemy spotkać się na forach internetowych, portalach społecznościowych, a także na stronach sklepów internetowych i porównywarek cenowych. Najważniejsze zalety marketingu szeptanego w Internecie to:

  • wysoka wiarygodność wśród klientów;
  • stopniowe budowanie pozytywnego wizerunku marki;
  • możliwość poznania rynku, co minimalizuje straty w przypadku błędnego oszacowania zapotrzebowania;
  • długofalowe efekty kampanii marketingowych;
  • pozyskanie ruchu użytkowników do promowanej strony – odnośniki do strony pozostawione w miejscach dyskusji o firmie lub produkcie,
  • niskie koszty przy bardzo dużym zasięgu reklamy.

Podstawowe etapy działania w kampaniach marketingu szeptanego

  • przygotowanie bazy medialnej – na tym etapie należy spisać portale, strony oraz fora internetowe, które związane są z tematyką promowanego produktu, tak by akcja odniosła jak najlepsze skutki.
  • przygotowanie działań – na tym etapie należy rozplanować działania, kampanię marketingową, treści oraz przygotować harmonogram umieszczenia wpisów na forach i portalach społecznościowych;
  • przygotowanie zespołu;
  • przeprowadzenie kampanii.

Jak odpowiedni przygotować się do przeprowadzenia marketingu szeptanego w internecie?

Oto najważniejsze zasady przygotowania kampanii szeptanej:

  • autor wpisów powinien mieć konto z odpowiednią historią na forum lub blogu – już pierwszy wpis z reklamą może nie zbudować zaufania, wręcz przeciwnie;
  • posty muszą być związane z tematyką promowanego produktu;
  • nie wolno kopiować tematów na forum lub sztucznie odświeżać wątki;
  • warto dobrze poznać zasady i regulamin konkretnego forum, profilu, bloga, grupy;
  • nie stosujmy tzw. „anchorów”
  • osoba, która prowadzi akcję powinna czynnie uczestniczyć w życiu forum;
  • we wpisach nie należy „koloryzować” i przekłamywać, lepiej podawać tylko najistotniejsze fakty oraz umieszczać linki do artykułów i konkretnego działu sklepu, a nie do strony głównej firmy.

Najczęściej pojawiające się błędy

W marketingu szeptanym bardzo łatwo o błędy. Oto najczęściej popełniane wpadki:

  • niepoprawny język;
  • niezaznajomienie się z tematyką i promowanym produktem;
  • zaczynanie dyskusji na forum od postów reklamowych;
  • publikowanie postów na nieodpowiednich stronach (nieindeksowanych w Google, mało odwiedzanych lub spamowych);
  • zakładanie nowych wątków bez sprawdzenia forum, kopiowanie wpisów o tej samej streści w wielu miejscach;
  • umieszczenie wpisów odbiegających od tematyki strony.